måndag 5 oktober 2009

I all hast...

Länge har planerna på Non-violent utbildningen i England, varit just bara planer och hägringar.

Nu är jag här... och det är fantastiskt!

Under en hel månad ska vi utbildas, tränas i "icke-våld". Eller försöka följa Jesu fotspår och gå den tredje väg, som han gick.

"Inte ta till våld och inte vara likgiltig för människors utsatthet".

Vi startade utbildningen den 1 oktober i London. Jag anlände med RyanAir till Stansted och väntade och väntade på mitt bagage. Det kom aldrig fram. Idag är det femte dagen och meddelandet är det vanliga, ännu har inte min väska hittats.

Lyckligtvis har jag kunnat få låna sovsäck, kudde och pyamas. Vi har vårt nattlogi i Quakker Meeting House, Muswell Hill. Där har vi madrasser på golvet och jag har min lya i ett litet bibliotek. Varje morgon måste vi packa ihop våra tillhörigheter, för att åter packa upp på kvällen. Mina ägodelar är ju inte så många, som läget är nu, men som någon sa, "så här är det för de bostadslösa hela tiden". Vi har ju fördelen att veta var vi får sova.

Dagarna tillbringar vi på London Mennonite Center, en stor slottslikande byggnad, där vi har tillgång till kök, tvätt och en lektionssal. Vi lagar mat, diskar och städar själva. Klockan åtta på morgnarna är det samling före morgonbön, och så fortsätter dagen med få lediga stunder till nio på kvällen. Ofta är vi inte hemma förrän efter tio, det tar ca 30 minuter om man går i vanlig promenadtakt. Highgate är ett väldigt vackert område. Stora vägen går mellan två parker och grönskan är överflödande. Så småningom kommer jag nog att lära mig hitta i omgivningarna. Eftersom mina mediciner fanns i mitt incheckade bagage, har jag fått lära mig hitta vägen till Läkarstationen och Apoteket. Tunnelbanan går inte så långt härifrån och det är gott om dubbeldäckare, så man tar sig lätt ner till Centrala London.


Vår grupp är inte så stor, hade vi varit färre så hade nog aldrig den här utbildningen blivit av, utan vi hade fått rest till Chicago, där CPT har sitt huvudkontor.

Vi är, förutom Linus och Andreas, Marius från Holland, Christoffer från Hamburg, David från USA, Peter och Bob från Skottland. Jessica och Tim är våra ledare under hela kursen, därtill kommer för kortare tider Sylva, Zee-Zee och Matthew, som lärare i olika ämnen. Doug Pritchard, direktor för CPT, dyker upp i mitten av månaden.

Lördagen ägnades åt "Trauma och självhjälp", något som vi alla har erfarenhet av från vistelser i Palestina/Israel. En mycket värdefull dag!

Igår kom Zee-Zee och Matthew och vi har nu i två dagar förberett oss på hur det är att göra en fredlig demonstration. Hur är det svårast för poliserna att bära bort en demonstrant? England har lite större erfarenheter från protestaktioner och vi har fått se prov på olika metoder, för att genomföra en lyckad aktion.

Vad händer om man blir arresterad? Vi har blivit ett väl sammansvetsat gäng och trivs väldigt bra tillsammans, vilket är nödvändigt när man lever under enklare förhållanden.

Hoppas att du vill fortsätta att följa vår inre o yttre resa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar